|
Ruční palné zbraně na Blízkém východě. Počátky, výroba a použití.
Beran, Pavel ; Bouzek, Jan (vedoucí práce)
Předkládaná práce se věnuje vývoji ručních palných zbraní v oblasti Blízkého východu. Jedná se především o období od poloviny 15. do konce 18. století. Na některých místech je okrajově zmíněn i počátek 19. století. V první části je sledován vývoj ručních palných zbraní v historickém kontextu. Výklad se soustředí především na Osmanskou říši, částečně také na Egypt. Rozebírán je mimo jiné způsob použití a taktika. Dále je sledován výskyt palných zbraní ve významných bitvách a na dobových obrazech a miniaturách. V druhé části se autor věnuje vývoji ručních palných zbraní po stránce technické. Tato část se zvlášť soustředí na jednotlivé prvky ručních palných zbraní a jejich vývoj. Do určité míry je v této části řešen i umělecký charakter dochovaných exponátů. V přílohách je práce doplněna četnými fotografiemi dochovaných exponátů z českých i zahraničních sbírek a dalšími obrazovými materiály. Klíčová slova ruční palné zbraně, střelný prach, Blízký východ, Osmanská říše, Mamlúci, Egypt, křesadlový zámek, doutnákový zámek, katalánský zámek - miquelet, pažba, hlaveň, dekorace, miniatury
|
|
Dramaturgie baletu ND Praha v sezónách 2002 - 2011
Jílková, Eliška ; Christov, Petr (vedoucí práce) ; Kočí, Julie (oponent)
Eliška Jílková Abstrakt Cílem práce je zmapovat podobu a vývojové tendence dramaturgie Baletu Národního divadla v sezónách 2002/2003 - 2010/2011. Pro komplexní postihnutí tématu je text rozšířen o charakteristiku všech scén Národního divadla a vymezení dramaturgie oproti předchozímu období. Text nabízí několik pohledů na proměnu repertoáru. Kromě způsobu výběru titulů poukazuje i na vnější a vnitřní podmínky tohoto procesu. Zároveň rámcově charakterizuje dramaturgii z předcházejícího období, kdy Balet Národního divadla vedl Vlastimil Harapes. Práce je pro přehlednost dělena dle národnosti tvůrců. Samostatná podkapitola je věnována i hostujícím souborům, jejichž inscenace mají jen omezený vliv na celkovou podobu repertoáru. V závěru je shrnutí poznatků o vývoji a současné podobě dramaturgie Baletu. Zároveň jsou zde připomenuty nejdůležitější a nejvýraznější prvky nové koncepce dramaturgie. Klíčová slova Balet Národního divadla, Národní divadlo, dramaturgie, balet, inscenace, choreografie, komponované inscenace, repertoár, Petr Zuska, Miniatury, Balet Gala
|
|
Ruční palné zbraně na Blízkém východě. Počátky, výroba a použití.
Beran, Pavel ; Veselý, Rudolf (vedoucí práce) ; Bouzek, Jan (oponent)
Předkládaná práce se věnuje vývoji ručních palných zbraní v oblasti Blízkého východu. Jedná se především o období od poloviny 15. do konce 18. století. Na některých místech je okrajově zmíněn i počátek 19. století. V první části je sledován vývoj ručních palných zbraní v historickém kontextu. Výklad se soustředí především na Osmanskou říši, částečně také na Egypt. Rozebírán je mimo jiné způsob použití a taktika. Dále je sledován výskyt palných zbraní ve významných bitvách a na dobových obrazech a miniaturách. V druhé části se autor věnuje vývoji ručních palných zbraní po stránce technické. Tato část se zvlášť soustředí na jednotlivé prvky ručních palných zbraní a jejich vývoj. Do určité míry je v této části řešen i umělecký charakter dochovaných exponátů. V přílohách je práce doplněna četnými fotografiemi dochovaných exponátů z českých i zahraničních sbírek a dalšími obrazovými materiály. Klíčová slova ruční palné zbraně, střelný prach, Blízký východ, Osmanská říše, Mamlúci, Egypt, křesadlový zámek, doutnákový zámek, katalánský zámek - miquelet, pažba, hlaveň, dekorace, miniatury
|
|
Ruční palné zbraně na Blízkém východě. Počátky, výroba a použití.
Beran, Pavel ; Bouzek, Jan (vedoucí práce)
Předkládaná práce se věnuje vývoji ručních palných zbraní v oblasti Blízkého východu. Jedná se především o období od poloviny 15. do konce 18. století. Na některých místech je okrajově zmíněn i počátek 19. století. V první části je sledován vývoj ručních palných zbraní v historickém kontextu. Výklad se soustředí především na Osmanskou říši, částečně také na Egypt. Rozebírán je mimo jiné způsob použití a taktika. Dále je sledován výskyt palných zbraní ve významných bitvách a na dobových obrazech a miniaturách. V druhé části se autor věnuje vývoji ručních palných zbraní po stránce technické. Tato část se zvlášť soustředí na jednotlivé prvky ručních palných zbraní a jejich vývoj. Do určité míry je v této části řešen i umělecký charakter dochovaných exponátů. V přílohách je práce doplněna četnými fotografiemi dochovaných exponátů z českých i zahraničních sbírek a dalšími obrazovými materiály. Klíčová slova ruční palné zbraně, střelný prach, Blízký východ, Osmanská říše, Mamlúci, Egypt, křesadlový zámek, doutnákový zámek, katalánský zámek - miquelet, pažba, hlaveň, dekorace, miniatury
|
|
Věci a slova v poezii Georgiho Gospodinova
Zajac, Ondřej ; Grigorov, Dobromir (vedoucí práce) ; Černý, Marcel (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá především poetikou prvních dvou básnických sbírek bulharského spisovatele Georgiho Gospodinova. Sbírky Lapidárium a Třešeň jednoho národa vyšly poprvé v devadesátých letech 20. století. V první části se věnujeme autorovu debutu Lapidáriu, zamýšlíme se nad charakteristickými rysy sbírky a upozorňujeme na nápadnou podobnost s knihou Tao te ťing. Ve druhé části navazujeme analýzou sbírky Třešeň jednoho národa. Věnujeme se proměně autorovy poetiky a soustředíme se na národnost/nadnárodnost textů. V závěrečné části ukotvujeme Gospodinovovo dílo do širších souvislostí devadesátých let a srovnáváme situaci v poezii v Česku a v Bulharsku.
|
| |